Sunday, April 19, 2009

Hajj The Journey of a Lifetime...rindu Masjidil Haram

Sementara menanti Hari Wukuf, kami berpeluang menghabiskan 12 hari di Mekah. Aku dan suami mengambil peluang sepenuhnya untuk memenuhi hari hari ini dengan melaksanakan sebanyak mungkin ibadat-ibadat untuk menyediakan diri sebelum bertamu ke Arafah.

Sesungguhnya berada di tanah haram Mekah begitu menginsafkan. Jalan-jalan ke Masjidil Haram sentiasa dipenuhi lautan manusia berbagai bangsa yang datang dari seluruh pelosok dunia dengan tujuan yang satu. Terasa begitu kuatnya ukhhuwah persaudaraan yang diikat atas landasan akidah yang sama. Tiada sempadan warna kulit maupun dialek bahasa. Yang pasti ketika itu kami menyahut seruan yang sama, Kami rukuk dan sujud mengadap kiblat yang sama.
Agenda utama kami pastinya untuk memastikan kami dapat mengerjakan solat Fardhu berjamaah di Masjidil Haram. Setiap pagi kami akan saling mengejutkan rakan sebilik seawal pukul 2 pagi untuk memastikan kami mendapat tempat yang strategik dalam masjid. Ketika waktu-waktu 'peak' biasanya kami akan ke masjid seawal pukul 3 pagi, jika terlewat, kemungkinannya bukan sahaja tak dapat tempat strategik, malah mungkin nak masuk ke dalam pun tak dapat, maka solat di dataran masjidlah nampaknya.

Memang menjadi routineku setiap pagi selepas Subuh, aku akan mencari tempat yang paling hampir dengan kaabah untuk memandang kaabah sambil berdoa. Sungguh syahdu suasana pada waktu itu, jika manusia terlalu ramai biasanya suami akan jadi 'bodyguard' di belakangku untuk pastikan aku tidak terhimpit di kalangan JH yang terlalu ramai.

Biasanya jadual Masjidil Haram aku dan suami akan bermula pukul 3:30 pagi, selepas solat subuh kami akan balik ke hotel untuk sarapan. Masa antara selepas Subuh dan Zuhur inilah kami gunakan untuk berehat (tidur) dan menyelesaikan urusan harian seperti membasuh baju. Zuhur kami akan ke masjid semula dan pulang selepas Zuhur untuk makan tengahari. Waktu solat Asar selalunya kami akan stay di masjid sehingga selepas solat Isyak. Waktu itu kami gunakan untuk bertilawah dan bertaaruf dengan sahabat sahabat Jemaah dari negara lain. Alhamdulillah kerana dalam banyak insiden aku dipertemukan dengan Jemaah yang boleh berbahasa Inggeris.

Melalui pemerhatianku aku melihat kebanyakan JH wanita Malaysia lebih selesa memilih untuk solat berdekatan dengan JH senegara(M'sia)/Indonesia/S'pore (Asean). Bagiku aku mengambil cabaran untuk masuk ke dalam saff lain. Banyak masa juga aku terpaksa berbual dlm bahasa isyarat. namun persaudaraan yg didasari iman ternyata melangkau sempadan bahasa. Kemesraan terasa begitu natural dan tidak dibuat-buat, kehangatan berpelukan dengan makcik-makcik Turki dan Pakistan masih terasa hangatnya.

Kerana aku dan suami tidak tinggal sebilik, biasanya waktu selepas isyak kami gunakan untuk keluar 'date' sambil menikmati angin malam di Misfalah. Di musim-musim Haji ni jalan-jalan di kota Mekah tidak tidur, sentiasa 'butsling' dgn kenderaan dan manusia yang berulang alik ke masjid. Waktu waktu begini biasanya kami penuhi dengan menghantar baju ke kedai dobi atau mengunjungi pasar-pasar basah yang menjual buah-buahan segar dan sayur-sayuran. Majoriti penjual kedai-kedai di sekitar Kota Mekah boleh berbahasa melayu (Indonesia). Kebanyakan mereka bukan local tetapi pekerja yg datang dari negara berdekatan, namun keramahan dan manis mulut mereka berjaya memancing pembeli.

Sebelum balik semula ke bilik hotel biasanya kami akan mengakhiri malam kami dengan menikmati aiskrim Mekah yang memang popular sedapnya.

No comments: