Sunday, April 26, 2009

Kepedulian Hassan Al-Banna..

Hassan al-Banna tetap menanamkan rasa kebersamaan yang tinggi kepada kaum muslimin, terutamanya kepada mereka yang ada di Palestin. Ada sebuah peristiwa yang mampu membuat raut muka Hassan al-Banna berubah kerana memendam kesedihan sekaligus kemarahan. Peristiwa ini berlaku dalam tahun 1948, ketika pasukan al-Ikhwan terlibat dalam perang di Palestin.

Saya tidak akan lupakan selama lamanya bagaimana pandangan mata ayah. Ibu bersama makcik dan nenek saya berada di sebuah ruangan, bersama-sama membuat kuih-muih untuk menyambut hari raya. Ayah memandang ibu dan berkata , "Ya Ummu Wafa, apakah engkau akan membuat roti sedangkan ada 12 orang kader al-Ikhwan gugur di Palestin.." Selepas itu ayah meminta salah seorang pembantunya mengemas semua peralatan membuat roti dan kuih. Ibu saya tidak meneruskan usaha membuat roti dan sejak hari itu, ibu memang tidak pernah membuat roti lagi di rumah... (Petikan dari buku Cinta Di Rumah Hasan Al Banna)

Membaca buku ini membuka satu ruang dimensi yang baru dalam aku mencuba memahami dunia baruku. Ia membangkitkan kenangan 40 hari terindah dalam hidupku. Dua hari selepas kami tiba di Mekah, kami membaca berita tentang sekatan ekonomi yang dikenakan rejim zionis Israel ke atas rakyat Palestin. Sekembalinya kami dari Mina kami menerima berita pula tentang serangan rejim zionis ke atas Semenanjung Gaza. Ustaz Halim pun sering mengingatkan kami supaya mempertingkatkan doa untuk saudara saudara kami di palestin.

Berita itu begitu menggugat hati kami, apatah lagi dalam satu insiden yang berlaku di dalam masjidil Haram, ketika itu beberapa kumpulan jemaah wanita sedang bertilawah sambil menunggu masuknya waktu Asar. Di depan ku seorang wanita berjilbab hitam menerima panggilan telefon dan selepas itu menangis tersedu-sedu sehingga terpaksa ditenangkan oleh sahabat-sahabatnya. Dari seorang jemaah yang duduk sebaris dengan wanita itu, kami kemudiannya mengetahui bahawa salah seorang ahli keluarganya di Palestin baru sahaja terkorban.

Ketika dihadapkan dengan pemergian allahyarham suami, entah mengapa aku sering mengingati peristiwa di Masjidil Haram. Begitu berat kesedihan yang ku tanggung, tentunya lebih berat lagi bagi wanita itu menerima berita kehilangan orang tersayang ketika sedang berada jauh di permusafiran. Jika pernyataan ini mampu menghiburkan hatinya maka dia sebenarnya beruntung kerana menerima berita itu di rumah Allah yang sangat mulia.

Tarbiyyah perjalanan Haji bukan sekadar mulut mengatakan kami beriman tetapi ia adalah pernyataan yang menuntut amal dan tindakan. Perang sudah barang tentu tentu membawa musibah dan penderitaan, namun melihat dari sudut yang lebih makro, ia juga peluang untuk manusia menebus kafarah dosanya dan jika manusia mampu bersabar maka balasan yang menanti adalah kebaikan. Semuga aku belajar lebih peduli tentang dunia dan seisinya, lebih emphati terhadap berbagai rupa penderitaan di sekelilingku.

No comments: