Saturday, May 2, 2009

Dunia Binatang....

Dialah Allah, Yang Menciptakan, Yang Menjadikan, Yang Membentuk Rupa. Baginya nama-nama terbaik. Semua yang ada di langit dan bumi mengagungkan-Nya. Dialah Yang Maha Kuasa, Yang Maha Bijaksana (QS Al Asyr: 24)

... Dan pada penciptaan kamu dan pada binatang-binatang yang
melata yang bertebaran (di muka bumi) terdapat tanda-tanda
(kekuasaan Allah) untuk kaum yang meyakini
(QS Al-Jaatsiyah: 4)



30hb April yang lepas anak-anak Al-Fatih mengunjungi zoo negara dalam misi menyingkap tabir rahsia kebesaran Allah. Seminggu sebelum itu anak-anak memang telah didedahkan dengan tema binatang dalam subjek Little Scientist. Bukan satu tugas yang mudah untuk menanamkan dalam jiwa anak-anak pada umur 4-6 tahun untuk melihat setiap kejadian Allah dengan sudut pandangan yang berbeza.

Pernah satu waktu aku hampir tidak mampu menahan air mata saat men'curi' dengar perbualan dua orang anak al-Fatih ketika salah seorang teman mereka dengan kejamnya membuli ulat gonggok. "Awak, janganlah bunuh ulat tu, kan teacher kata dia makhluk Allah.." Teman yang agak nakal tadi tidak peduli .."alah teacher tak nampaklah.." Si teman tadi menjawab dengan yakin " Kita bukan takut teacher, kita takut Allah"..Allahuakbar, aku yakin jika anak ini digilap imannya, jika menjadi jurutera dia akan menjadi jurutera yang amanah, jika menjadi pemimpin dia akan menjadi pemimpin yang amanah.

Menjadi guru yang dapat memberikan "makna" kepada anak-anak didiknya adalah tugas paling berat pernah ku pikul dalam dunia kerjayaku selama 19 tahun. Kadangkala aku merasa tersepit antara tuntutan untuk menyempurnakan lesson plan dan keinginan untuk menyuburkan sifat ingin mengenali kejadian Allah dalam diri anak-anak generasi warisan ini. Semuga aku terus diberi petunjuk dan kekuatan untuk menyempurnakan amanah ini.

Pengembaraan anak-anak Al-Fatih ke dunia binatang sangat mengujakan. Itulah anak anak, walaupun (menurut ibu bapa) ada yang dah kali ke-7 mengunjungi zoo masih juga seronok apatah lagi kunjungan mereka kali ini bersama teman-teman. Dunia binatang ternyata sangat luas horizonnya, setiapkali ke zoo, ada sahaja binatang yang baru dikenali. Memang tercabar bila anak-anak tanya." binatang apa ni teacher" dan teacher terpaksa mencari papan tanda sebab teacher pun tak tahu...

Trip bersama anak anak yang penuh stamina juga mencabar kekuatan fizikal, mujurlah trip kali ni sengaja dipilih pada 30 April supaya kami ada masa 3 hari untuk memulihkan tenaga..

Dalam dunia di mana manusia dihadapkan dengan krisis identiti, di mana manusia mula lupa tugasnya sebagai Khalifah yang sepatutnya mengurus amanah alam, di mana manusia lupa mengapa dia dilahirkan di dunia, apakah ada pilihan lain selain kembali kepada Allah Yang Mencipta dan Menjadikan. Sebagai Ibu Bapa dan pendidik, di bahu kitalah terpikulnya amanah dan tanggungjawab yang besar untuk mendidik anak anak yang masih suci jiwanya ini supaya sentiasa memikirkan kebesaran ciptaan Allah. Sila click sini untuk lebih memahami, mudah-mudahan membantu.

No comments: