Sunday, May 24, 2009

Tazkirah Untuk Diri (Jalan Jalan suburkan silaturrahim)

Memang menjadi kelaziman anak anak al-Fatih untuk membaca Surah Al-Asr dan tasbih Kifarah sebagai penutup kelas. Dan setiap kali membacanya ia memberi tazkirah pada diri, alangkah benarnya janji Allah berkaitan masa, begitu banyak pengajaran yang boleh diambil dari surah yang pendek dan mampu dihafaz dengan baik oleh anak-anak usia tadika sekalipun.

[وَالْعَصْرِ- إِنَّ الإِنسَـنَ لَفِى خُسْرٍ- إِلاَّ الَّذِينَ ءامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّـلِحَـتِ وَتَوَاصَوْاْ بِالْحَقّ وَتَوَاصَوْاْ بِالصَّبْرِ-]

(1. By Al-`Asr.) (2. Verily, man is in loss.) (3. Except those who believe and do righteous deeds, and recommend one another to the truth, and recommend one another to patience.)

Berbagai perisitiwa yang menimpa diri sungguh adalah peringatan Allah buat diri yang kerdil lagi lalai ini, aku bersyukur Ya Allah, aku belajar redha menerima semuanya, musibah yang menimpa diri adalah ibarat teguran penuh kasih sayang dariMu terhadap hambaMu.

Menginsafi betapa masa adalah modal utama yang dibekalkan Allah, waktu yang telah berlalu hari ini tidak mungkin akan kembali lagi pada hari esok. Aku harus bangkit dan belajar untuk bangun dan berlari semula...

Hadis sahih riwayat al-Tirmiziy [1] yang bermaksud : Tidak akan berganjak kaki seseorang itu pada hari Kiamat sehinggakan dia ditanya tentang umurnya, bagaimanakah dia menghabiskannya, dan tentang ilmunya apakah yang dilakukan dengannya, tentang hartanya, dari mana diperolehinya dan bagaimanakah dia membelanjakannya, dan tubuhnya bagaimanakah dia menggunakannya.


Sabtu lepas aku memilih untuk mengisi cuti hujung minggu dengan menziarahi anak saudaraku Lynn dan Ujang yang berniaga kedai makan di Kg Subang. Kami berempat (aku ditemani mak, Dik Pah dan Aziah) bertolak menyusuri lebuhraya untuk memberi sokongan moral kepada Lynn dan Ujang. Alhamdulillah rezeki kami petang tu dapat menjamu selera dengan hidangan ala carte yang lazat. Tahniah, hidangan yang disediakan berkualiti dan khidmat layanan pun cepat. Cuma rasa rugi betul tak dapat makan mee bandung Muar, lain kali insya-Allah kami datang lagi. Nanti maksu kempen kat semua sedara mara kita untuk ke kedai Lynn dan Ujang bila diaorang datang rumah maksu lepas ni.

Lynn dan Ujang memulakan perniagaan sejurus sebelum aku dan suami bertolak ke Mekah. Masih terbayang di ruang mataku, Ujang 'berguru' dengan allahyarham paksu tentang sepak terajang dunia perniagaan pada malam kenduri kesyukuran sebelum keberangkatan kami ke Mekah. Alhamdulillah, teruskan perjuangan Lynn dan Ujang. Sematkan semua wasiat paksu dalam menempuhi dunia perniagaan yang mencabar ini, ingat selalu pesan Paksu "Ar Rizk Minnallah ~ Rezeki itu dari Allah). Lepaskan pergantungan kepada manusia dan hanya kepada Allah tempat kita meletakkan harapan.

No comments: