Friday, June 26, 2009

Jiza, Aku Ingin Belajar Dari Ketabahanmu...

Saat aku menghadapi tempoh paling sukar dalam hidup, aku tahu Allah tidak akan pernah meninggalkan aku sendirian. Sesungguhnya aku sedar ungkapan (La hawla wala quwwata illa billah...Tidak ada kekuatan melainkan kekuatan daripada Dia..) itu kini menuntut bukan sahaja kefahaman malahan pelaksanaanya dalam urusan seharian hati, ruh dan fizikalku.

Sebagai manusia kerdil aku tidak mampu menghadapinya sendirian, aku perlu bantuan untuk mendorongku. Di saat aku hampir kehabisan daya, Allah mengirimkan kepadaku khabar seorang sahabat yang dulunya teman sepermainan yang paling akrab. Sahabat ini diuji Allah dengan sakit yang telah bertahun diladeninya dengan sabar dan dengan kekuatan yang luarbiasa bagi seorang wanita sepertinya.

Peluang menziarahi sahabat ini ketika cuti sekolah yang lalu begitu menginsafkan. Mengapa wahai jiwa yang lemah kau tidak melihat disekelilingmu, "Nikmat manakah lagi yang engkau dustakan..".

Terima kasih jiza, disaat aku yang sepatutnya menghiburmu ..sebaliknya kau yang memberiku kata kata ransangan untuk meneruskan amanah sebagai hambaNya. Dulu di sekolah kau yang paling 'lembik' antara kita berlima, kau yang selalu menjadi mangsa buli terutamanya dari aku yang paling 'nakal' antara kita.

Kini aku datang lagi menemuimu jiza, tapi bukan untuk membuli, namun aku ingin berkongsi kekuatan dan keteguhanmu ketika diuji. Aku mendoakan semuga kau akan bangkit semula dan meneruskan tugasmu sebagai pendidik. Terima Kasih sahabatku.

No comments: