Friday, March 13, 2009

Akhirnya airmata itu tumpah jua.....

Pagi ni pagi Jumaat, sejak lepas Subuh tadi hujan lebat di Bandar Seri Putra, dari malam tadi dah teringat-ingat teacher-teacher di tadika dah beberapa kali sebut dah lama tak makan nasi lemak mamak Haseenah, dulu Pakcik (allahyarham suamiku)selalu belanja kita orang kan ?...

Dalam hati aku beriltizam untuk memenuhi keinginan mereka, apa salahnya hari ni berkorban sikit untuk drive jauh demi kemanisan ukhuwwah. Sebenarnya bukan tak mahu belanja, tapi aku sendiri belum cukup kuat untuk menziarahi tempat-tempat yang ada nostalgia bersama suami.

Aku meredah hujan lebat pagi Jumaat dan bergegas turun kereta. Sperti biasa kehadiranku di sapa oleh jurukaunter yg memang mengenaliku, cuma kali ini tiada lagi soalan yg biasa diajukan padaku setiapkali aku sampai "..Kakak mana abang ?" Nada soalannya kali ini penuh nada simpati "Kakak apa khabar..okay ke ...(atau perasaanku ..Wallahualam)

Hati mula rasa serba tak kena, terus tanganku pantas mengambil 15 bungkus nasi lemak dan membayarnya di kaunter, sewaktu melangkah keluar aku dipanggil seseorang, bila ku toleh ..oh sahabat suamiku (Pensyarah KUIS ~bukan local) rupanya yang memanggilku. Aku memang cukup mengenali wajah itu yang juga pelanggan tetap kedai mamak dan sering bersarapan bersendirian. Suamiku sering menghampirinya untuk bertanya khabar atau paling kurang bertukar salam.

"Sister, I'm sorry I heard your husband pass away?" sahabat ini mengucapkan takziah dan memberitahu yg allahyarham suami ada memberitahu ttg pemergian kami ke Mekah dan dia menunggu-nunggu mengapa kami tidak muncul-muncul untuk bersarapan macam biasa walaupun musim haji telah lama berakhir, akhirnya dia telah bertanya salah seorang staff SAFF dan diberitahu yang suamiku telah kembali menemui Illahi.

Lama juga kami bersembang, sahabat ini kelihatan begitu terkesan dengan berita ini dan berulangkali meminta supaya aku bersabar dan menerima takdir Illahi. Selepas pamitan akupun berlari semula ke kereta , dan dalam hujan lebat itu akhirnya airmata yang telah ku seka sekian lama akhirnya tumpah jua. Selama dua bulan ini aku telah berusaha untuk mempamerkan riak ceria apabila dikhalayak ramai, aku tidak mahu mereka turut terkesan dengan kesedihanku.

Tapi pagi Jumaat ini, selepas dua bulan persitiwa itu berlalu, dalam hujan lebat ini akhirnya aku terpaksa akur dengan tuntutan hatiku. Airmataku meluncur laju selebat hujan yang mencurah di luar cermin keretaku. Bagaimana mungkin hatiku tidak terkesan sedangkan mereka yang jarang-jarang bertemunya pun masih sering mengingati kebaikannya. He was a very special person yang membuat orang berasa special berada bersamanya walaupun dalam hal-hal yg kecil.

Setiapkali kami bersarapan di Kedai, dia akan cuba untuk menjadi orang yg membayar dan amat susah hati kalau ada orang yg bayar dulu. Maklumlah guru tadika macam aku, kadang-kadang ada parent yg nak bayarkan. Dia cukup pemurah dalam membelanja orang makan. Ya Allah kau terimalah setiap amalnya sebagai amal Solih. Himpunkanlah ruhnya bersama orang-orang yang Engkau kasihi. Kurniakanlah tempat yang istimewa di sisiMu sebagaimana dia selalu membuat orang merasa istimewa disisinya ya Allah. Ameen Ya Rabbal Alamin.

No comments: