Tuesday, March 10, 2009

Kisah Dari Al-Quran - Al Fil

Muslim seluruh dunia amnya dan rakyat Malaysia khasnya mempunyai cara berbeza dalam menghayati sambutan Maulidur Rasul. Bagi tenaga pemikir & penggerak Al-Fatih menghayati sirah Rasulullah is an ongoing business yang diterapkan dalam syllabus.

Hari ini guru-guru Al-Fatih ada special package untuk anak-anak dalam usaha menyemai kecintaan kepada Al-Quran dan Rasul. Kisah tentera bergajah Abrahah yang termaktub dalam surah Al-Fil diterjemah dalam bentuk lakonan untuk memudahkan anak-anak mencerna dan menghayati kisah ini sesuai tahap umur mereka.

Anak-anak memang teruja dan mudah menghayati jika pengajaran disampaikan dalam bentuk lakonan atau penceritaan. Lebih banyak props dan costume digunakan lebih seronok mereka, apatah lagi jika melibatkan haiwan yang mereka kenali.




Selain part gajah, anak-anak cukup enjoy pabila sekumpulan burung-burung membawa batu dan memusnahkan tentera Abrahah, sehingga satu demi satu tentera Abrahah termasuk gajah-gajah bergelimpangan menyembah bumi.

Memang menjadi harapan kami anak-anak Al-Fatih akan membesar dengan kisah-kisah dari Al-Quran ini. Semuga sirah dan perjuangan Rasulullah akan sebati dalam jiwa mereka.

No comments: