Sunday, March 22, 2009

Selamat Pengantin Baru Teacher Zai..

Alhamdulillah Sabtu 21 Mac yang lepas, aku dapat memenuhi undangan walimah teacher Zai di rumah pengantin lelaki di Felda Pasoh, Negeri Sembilan. Teacher Zai telah selamat di akad nikahkan pada 7hb Mac di kampung halamannya di Segamat, Johor. Teacher Zai pernah berkhidmat sebagai pembantu guru/pengasuh di Al-Fatih sebelum meletakkan jawatan untuk menjadi surirumah sepenuh masa.

Pagi Sabtu aku, Ina, teacher Yan, teacher Aida dan 4 orang anak gadisnya bertolak dari Bandar seri Putra dengan unser teacher Iman ke Pasoh. Kami melalui jalan Senawang -Kuala Pilah kerana dah janji nak konvoi dgn teacher nurul dan suami yang menunggu di Hutan Lipur Ulu Bendul.

Sebelum ke rumah Zai kami singgah di rumah Pakcik Kasad dan Mak Mah (Ayahanda dan Bunda Ina & teacher Yan) di Felda Pasoh. Kedatangan kami disambut dengan ramah tamah dan dijamu dengan sarapan pagi. Alhamdulillah memang kami tengah lapar sebab tak sempat sarapan. Lepas kenyang perut kami pun meninjau-ninjau di sekitar rumah Pak Kasad sambil melawat kandang kambing biri-biri dan kolam ikan air tawar. Bertuahnya Ina dan Yan, selalu dpat makan ikan dan daging fresh dan paling penting dijamin halal..insya-Allah.

Lebih kurang jam 1 kami pun bertolak pula ke Felda Pasoh 4 sebab nak kejarkan pengantin yang katanya nak begerak dari rumah persinggahan. Kami tiba di rumah pengantin just in time sbb pengantin baru mula bergerak diiringi paluan kompang. Kami pun terus tumpang sekaki ikut rombongan pengantin.

Jamuan di rumah pengantin memang special, nasi putih dengan ayam masak lemak cili padi, sambal tumis petai dan udang, rendang daging dan sambal tempoyak daun kayu. Apalagi.. sekali je tuan rumah pelawa...kami pun terus je buat macam rumah sendiri, tak tunggu pun pengantin makan beradap.

Lepas makan dan berjumpa pengantin, kami pun minta izin untuk bertolak balik, maklumlah perjalanan jauh. Kali ni kami ambil keputusan tak lalu Kuala Pilah sebaliknya ikut jalan Kuala Kelawang. Oleh kerana pemandu pelancung kami memang orang jati N9, maka sepanjang jalan kami di beri taklimat tempat-tempat menarik yang kami lalui. Rupa-rupanya N9 ni kaya dengan sejarah.

Kami sempat juga singgah di Air Terjun Jeram Toi, MasyAllah.. teruja betul tengok air yang sejuk dan jernih tu... Kenapalah Ina dan Yan tak beritahu awal-awal, akhirnya dengan baju kurung kami turun juga ke air, dapatlah lepaskan geram setakat cuci muka dgn air terjun. Anak-anak gadis teacher Aida bukan main seronok main air. Anak bujang kecik teacher Nurul pun boleh tahan jugak. Oleh kerana kami tak bersedia, lepas hilangkan geram dengan air terjun tu kami pun beredar dengan hati yang berat.

Apapun Alhamdulillah, perjalanan kami lancar dan yang penting kami dapat menunaikan hak saudara muslim kami. Untuk Zai dan Zul, selamat mencari keredhaan Allah, kami mendoakan rumahtanggamu akan dilingkungi rahmah dan mawaddah sentiasa. Amin.

No comments: