Friday, July 10, 2009

Al Fatih Kids Mencari Harta Karun...

Hari ni anak anak al-Fatih beraktiviti luar lagi. 9 kumpulan bersaing untuk mencari harta karun. Tapi tunggu dulu! kenalah dapatkan peta harta karun untuk tahu di mana peti peti harta disimpan. Jom kita tengok macamana aksi anak anak bersaing untuk mendapatkan harta.

Cabaran pertama anak-anak kena buatkan crown dari daun-daun dan ranting untuk ketua kumpulan dan crown tak boleh ditanggalkan hinggalah ke akhir game. Tugasan ini bertujuan menguji kreativiti anak-anak, alhamdulillah, semua kumpulan berjaya membuat crown untk ketua mereka.
Cabaran untuk dapatkan keratan peta kedua kena habiskan lemonade..bukan sikit, satu pitcher besar...dan bukan sikit-sikit punya masam, memang teacher Iza tak bubuh gula lansung...tapi anak anak Al Fatih memang adventurers dan tahan lasak, dengan muka yang berkerut kerut akhirnya semua kumpulan berjaya menghabiskan lemonade.

Suspense juga anak-anak bila diminta meneka apa yang ada dalam dalam bekas tertutup dengan memasukkan tangan . Ini ialah ujian kemahiran sensory. Ramai juga yang teka katak dan kura-kura yang disentuh sebagai batu, etc.

Anak-anak juga enjoy sungguh bila diberi tugasan menumbuk bahan bahan yang diberi hingga lumat. Bagi ibu ibu di rumah, latihlah anak-anak perempuan ke dapur. Biarkan mereka berjinak-jinak dengan lesung, lagi kuat anak-anak angkat lesung tu lagi kuat otot dan muscle tangan mereka, insya-Allah lagi cepat motor skill mereka berfungsi.

Bagi teacher-teacher objectives yang paling penting yang hendak dicapai dan dinilai ialah leadership, problem solving dan kerjasama. Alhamdulillah kalau diukur dari awal semester, nampak anak-anak makin matang bekerja secara berkumpulan. Seronok betul melihat anak-anak menyanyi sepanjang membuat tugasan secara berkumpulan yang diberikan, nak tahu lagu apa yang anak-anak nyanyi ?

Wonderpets wonderpets kami datang...
Membantu haiwan yang dalam kesusahan
kami tak besar dan kami tak kuat
Bila bekerjasama semua jadi mudah...

No comments: