Sunday, July 26, 2009

Melontar Jamrah di Mina (2)...Masjid Baiah Aqabah..

Ingin berkongsi antara coretan sirah yang berlaku di Mina. Perjumpaan antara Rasulullah dengan orang orang Madinah berlaku pada 3 kali haji (3 tahun). Pada haji tahun ke-3, rombongan yang terdiri dari 73 orang lelaki dan 2 orang perempuan dari Madinah telah berjumpa dengan Nabi Muhammad secara senyap-senyap di waktu malam di sebuah tempat yang dinamakan Masjid Baiah Aqabah.

Masjid Baiah Aqabah (pemandangan luar)


Masjid Baiah Aqabah (pemandangan dalam)

Antara yg dibincangkan dalam perjanjian Aqabah ialah, untuk berhijrah ke Madinah Rasulullah meletakkan syarat : Orang Madinah bersedia untuk melindungi Rasulullah seperti mereka menjaga anak dan isteri mereka.

Syarat ini membawa indikasi bahawa Rasulullah meletakkan kepentingan akan perlunya sebuah kementerian pertahanan yang ampuh. Kerana implikasi dari penghijrahan ini ialah penentangan terbuka terhadap kaum Quraisy Mekah yg selama ini tidak pernah ditentang oleh mana mana puak sebelum ini.

Menyedari besarnya risiko yg perlu ditanggung, orang-orang Madinah bertanya kepada Rasulullah apakah ganjarannya jika mereka bersetuju dengan perjanjian Aqabah, jawab Rasulullah : Jannah ganjarannya.

Mendengar jawapan Rasulullah, pada masa itu juga orang-orang Madinah menyatakan persetujuan mereka. Allahuakbar! hebatnya iman orang orang Ansar generasi awwalun ini.

Ketika pertemuan ini hendak bersurai, Iblis telah bertempik di Mina bahawa Muhammad telah membuat perjanjian dengan orang Madinah di Mina. Natijah dari perjanjian ini Nabi telah mengarahkan sahabat2 untuk berhijrah ke Madinah sehingga akhirnya Baginda sendiri bersama shabat tercinta Abu Bakar berhijrah.

Bagaimana mungkin hati orang yang beriman tidak bergetar apabila berada di bumi berlakunya peristiwa besar dalam sejarah Islam. Selepas mendengar kuliah sirah yang cukup mengesankan ini dari ketua rombongan kami, Ustaz Halim, terasa sekali betapa besarnya makna ritual melontar jamrah itu. Maka segala kesukaran yang perlu dihadapi selama berkampung di Mina menjadi kecil dan mudah berbanding kesukaran yang perlu dihadapi Rasulullah s.a.w untuk menyampaikan risalah ini kepada umatnya.

Gambar allahyarham suami bersama Ustaz Halim Abdullah di Jamrah.

1 comment:

Anonymous said...

salam kak, teruskan menulis ya perkongsian di Mekah. Seronok nak baca..