Sunday, July 26, 2009

Hajj The Journey of a Lifetime...Melontar Jamrah di Mina

Perkhemahan Jemaah Haji di Mina (pemandangan malam)

Perkhemahan Jemaah Haji di Mina (pemandangan selepas Subuh)

Selepas tengah malam Hari Nahar (10 Zulhijjah), rombongan kami bergerak meninggalkan Mudzalifah menuju ke Mina untuk melaksanakan wajib Haji iaitu bermabit dan melontar Jamrah di Mina. Alhamdulillah, perjalanan dengan bas hanya mengambil masa lebih kurang 20 minit .

Sepanjang menghadiri kursus Haji yg dikendalikan oleh TH, bakal jemaah memang telah dimaklumkan supaya menyediakn mindset untuk berhadapan dgn suasana khemah di Mina. I guess it really helps, jemaah nampaknya begitu redha dengan ruang khemah yang memang muat muat untuk menampung tubuh seorang manusia. Teringat lelucon ustaz sebelum berangkat, pastikan jemaah hanya membawa sebuah beg sahaja seorang, jika bawa beg lebih saya tak jamin jika jemaah kena tidur di luar khemah. Selepas mengambil posisi masing masing di khemah yang disediakan, kami berehat sebentar dan bersiap mengambil Wudhu' untuk solat subuh.

Sebaik selesai solat subuh, aku terus 'syahid' kerana keletihan, hanya terdengar sayup sayup suara rakan rakan lain membaca mathurat. Rasanya lena sungguh tidurku kali ini hingga tidak terasa bahang panas yang mula menggigit kerana teriknya mentari Mina dan suhu manusia yang ramai berada dalam khemah. Selepas mandi dan makan, barulah terasa segar dan kami menghabiskan hari itu dengan bertilawah dan solat sunat.

Malam itu kami digalakkan berehat dan tidur awal kerana esok kami akan bergerak sebelum Subuh untuk melontar Jamrah Aqabah dan membuat lontaran untuk 11 Zulhijjah. Selepas isyak aku dan rakan rakan sebilik mengambil kesempatan untuk meninjau-ninjau disekitar khemah dan macam berjanji pulak kami bertemu dgn suami masing-masing yang sedang membuat teh panas yang disediakan ditepi tepi khemah.

Seperti dirancang, jam 3:30 waktu tempatan kami pun berkumpul untuk bergerak ke Jamrah. Jemaah Malaysia memang telah diingatkan untuk mengelakkan melontar pada waktu 'peak' untuk mengelakkan kesesakan. Namun seperti dijangkan Bumi Mina seperti Bumi Mekah memang tidak pernah 'tidur'. Pergerakan manusia sepeti tiada hentinya. Dalam kegelapan penghujung malam kami pun bergerak melalui terowong Muassim untuk menuju ke Jamrah.

Dalam perjalanan kami berpapasan dengan rombongan yang kebanyakannya dari Asia terutamanya Indonesia. Sewaktu kami tiba di kawasan Jamrah, suasana masih lapang dan alhamdulillah kami dapat melontar dengan selesa. Selesai menyempurnakan lontaran Jamrah Aqabah, kami pun terlepas dari tahallul awwal. Jemaah lelaki mula bercukur rambut, dan bergunting bagi jemaah wanita.

Selesai solat Subuh di kawasan Jamrah kami bergerak pula untuk melakukan lontaran bagi 11 Zulhijjah. Dengan kerja kerja naik taraf yang berteruan yang dilakukan oleh pihak berkuasa Arab Saudi, insya-Allah Jamrah itu cukup selesa untuk menampung jemaah haji yang akan bertambah setiap tahun. Mina yang terletak 5 batu dari Masjidil haram adalah bumi yang penuh dengan sirah perjuangan. Nabi Ibrahim a.s telah di bawa ke Mina Ketika Jibril mengajar nabi Ibrahim cara cara untuk mengerjakan Haji.

Nabi Muhammad s.a.w sendiri dalam usahanya menyampaikan risalah telah menunggu musim Haji untuk berdakwah kepada kabilah kabilah yg berada di Mina dan Mudzalifah. Namun tiada khemah yang menerima dakwah Rasulullah. Nabi s.a.w telah berjalan hingga ke Jamrah Aqabah dan berjumpa dengan 6 orang dari Madinah yg sedang bercukur, dan mereka inilah kumpulan pertama yang menerima dakwah Rasulullah. Hati terasa begitu dekat dengan kekentalan semangat perjuangan Rasulullah. Setiap inci bumi Mina menyimpan sejarah yang perlu ditelusuri dan difahami setiap yang mengaku dirinya umat Muhammad s.a.w

No comments: