Wednesday, July 29, 2009

Klinik Bolasepak Al Fatih

Dalam dunia pendidikan mutakhir ini banyak perbahasan akademik berkisar isu (termasuk pendidikan awal kanak-kanak) yang dikatakan men'zalimi' anak anak lelaki. Ada pendapat yang menyuarakan bahawa sistem pendidikan yang sedia ada tidak 'address' keperluan dan fitrah anak lelaki itu sendiri. Mengambil serius kajian ini, pada Jumaat 24hb Julai yang lepas, kami menganjurkan klinik bolasepak dan futsal untuk anak-anak lelaki Al-Fatih.

Memandangkan kesemua tenaga pengajar Al- Fatih adalah wanita, jadi kami telah mengimpot 'coach' profesional dari KUIS untuk melatih anak-anak cara cara yang betul menendang bola.

Melihat anak-anak begitu tekun dan berdisiplin mendengar tunjuk ajar 'coach' lelaki berbanding kebiasaaan mereka bersama kami, aku teringat kuliah tafsir ustaz Zahazan yg sering mengingatkan pentingnya peranan AYAH dalam pendidikan anak-anak. Beliau sering menegaskan Al Quran sendiri membawakan begitu banyak kisah ayah dan anak (e.g Lukman, Nabi Ibrahim dan Ismail).

Berdasarkan pengalaman kami yang amat sedikit inipun kami ingin berkongsi bahawa memang berbeza anak anak yg sering mendapat sentuhan ayah. khusus kepada ayah-ayah di luar sana, galaslah amanah ini sebaiknya, semuga Allah memberikan kekuatan untuk menjalankan tanggungjawab yang amat berat ini.

Selesai wessi warm up, satu pertandingan 'kalah mati' antara colour telah diadakan. kerana terlalu seronok jadi 'cheer leader' di tepi padang untuk kumpulan masing-masing, kami pun tak perasan siapa yang menang sebenarnya. Tapi yang pasti anak anak memang enjoy dan hopefully klinik yang dianjurkan mampu menyalurkan fitrah mereka yang gemarkan cabaran dan aksi lasak. Jom tengok gambar anak anak main bola.




No comments: