Wednesday, October 8, 2008

Catatan Aidilfitri 1429H ; Ziarah Raya ...

Setelah selesai bermaaf-maafan, acara berkunjung ke rumah sanak saudara pun dimulakan dengan rasminya. Destinasi kunjungan pertama ialah ke rumah Abang Mek & Kak Ju di Bandar Putra, Kulai. Kalau tak biasa memang boleh kelam kabut tuan rumah maklumlah 5 keluarga berkonvoi sekali. Kalau dikira kepala adalah dalam 25 orang ahli rombongan kami. Anak-anak sedara semuanya dah bujang-bujang dan dara belaka.

Kalau ziarah rumah Abang Mek memang tak sah kalau tak kena 'paksa' makan. Kak Ju memang akan keluarkan semua juadah yang ada kat dapur. So bermacam gayalah tamu menikmati hidangan, masa ni jangan cakaplah tentang nak diet atau kolestrol. Semua tolak tepi...yang penting hajat tuan rumah kena raikan...kalau tak makan nanti Abang Mek dengan Kak Ju kecik hati..(hehe). Lagipun rendang hijau Kak Ju memang sepcial dan dicari semua orang. Mula-mula niat nak jamah sahaja tapi bila dah pekena ayam masak kicap dan masak merah Kak Ju, lawan pulak kuah lodeh dan serunding daging...hmm...kena Kak Ju pulak tak sudah -sudah hulur lauk top up dari dapur...akhirnya semua surrender kekenyangan.

Lepas sembang-sembang dan bekas kuih Abang Mek pun dah mula surut, kami pun beredarlah meminta diri dan perut yang kenyang untuk ke destinasi seterusnya...

Kunjungan hormat kedua ialah ke rumah abang sulung kami, Abang Sanip dan Kak Nem yang bermastautin di Taman Manis, Kelapa Sawit, Kulai. Pergi rumah Kak Nem ni interesting sebab tiap tiap tahun ada sahaja cookies raya terbaru yang diperkenalkan. Anak-anak Abang Sanip ramai yang tinggal di KL so depa pakat angkut segala jenis kuih terbaru yang ada di pasaran. tahun ni dapatlah kami merasa kuih tart Bengkulu yang popular kat Rawang. Kuih ni ole-ole dari menantu abang Sanip yang terbaru, Eja. Khabarnya kuih ni diperkenalkan oleh orang-orang Bengkulu, Indonesia yang dah menjadi penduduk tetap di Rawang.

Walapun Kak Nem pelawa makan tapi masing-masing yang dah kekenyangan hanya mampu mencicipi kuih muih raya dan air minuman sahaja. Sebab memang dah lama tak jumpa, masing-masing sibuk bertukar khabar dan berborak sakan.

Destinasi ziarah Raya ketiga ialah ke rumah Abang Man (suami almarhumah kakak kandungku Saliha@Wok). Rumah Abang Man dekat sangat dengan rumah mak. Actually kalau jalan kaki lalu kebun belakang rumah pun boleh sampai. Dulu-dulu kami berulang-aling dari rumah Bang Man berjalan kaki sahaja, tapi sekarang kebun tu dah semak, jalan pun dah tutup dek pokok-pokok separa hutan. So kenalah naik kenderaan nak ke rumah Bang Man.

Waktu kami sampai, tinggal Bang Man dan Kak Mis je berdua kat rumah. Anak-anak dah keluar beraya ke rumah abang mereka di Kulai. Terasa sunyi rumah besar tu, tanpa dapat di tahan-tahan hati teringat betapa meriahnya rumah ini dahulu semasa almarhumah kak Wok masih ada . Kak Wok memang seronok sangat kalau adik beradik datang rumah dia. Pernah dulu Kak Wok kecik-kecik hati sebab adik beradik tak datang rumah lamanya. Kami pun memang tak sabar-sabar nak singgah rumah Kak Wok, nak menjamah ayam kurma dan ayam masak merah kak Wok yang tiada tandingnya. Yang pasti aku tidak pernah akan lupa betapa perihatinya Kak Wok pd adik bongsunya ni, sebab setiap kali aku datang pasti Kak Wok dah simpankan kepak untuk ku. Sesungguhnya pemergian almarhumah kak Wok masih dirindui.

Destinasi terakhir untuk hari itu ialah ke rumah Abang Epong dan Kak Zie. Rumah Abang Epong adalah jarak sepenanak tomyam dari rumah mak. La...rupa-rupanya hari ini hari ulangtahun ke-50 abangku itu. So kak Zie dan anak-anak dah readykan surprise B'day Cake untuk Atuk Pong...

Khas untuk Abang Epong; Selamat hari lahir, sesungguhnya umur adalah amanah Allah yang akan dipersoalkan di akhirat kelak, kemana umurmu kau habiskan...dan ingatlah pesan adik bongsumu ini: kejarlah Lima sebelum Lima (Muda sebelum Tua, Sihat Sebelum Sakit, Kaya Sebelum Miskin, Senang Sebelum Sibuk dan Hidup Sebelum Mati)

Selesai acara potong kek, tetamu pun bergerak ke meja makan untuk menikmati lemang dan sambal kayu tempoyak Kak Zie. Rombongan kami kali ini disertai oleh kak Nem anak beranak. So makin meriahlah ziarah aidilfitri. Mana-mana yang masih ada ruang untuk diisi dalam perut tak lepas peluang untuk menjamah hidangan yang disediakan di meja utama. Yang dah surrender setakat menjamah kuih muih. Yang dah mabuk tengok rendang dan lodeh mujur tuan rumah sediakan epal hijau untuk hilangkan muak dan nyah kolestrol. So adalah yang ambil peluang buat air epal hijau. Bila dah ramai memang macam-macam karenah. As for me, duduk diam-diam kat meja kuih sambil makan biskut suji favourite ku dengan air putih. ..

Diam tak diam jam dah menunjukkan pukul 2 lebih. masing-masing belum solat Zuhur lagi, mak kat rumah pun mesti dah risau sebab anak-anak berjalan tak ingat balik. So kami pun menamatkan acara kunjung-mengunjung Raya pertama sampai di sini sahaja. Walaupun hati berat nak berpisah, maklumlah bukan senang nak berkumpul adik beradik macam ni, namun acara perlu diteruskan. Insya-Allah akan ada ruang dan kesempatan lain untuk bertemu. yang pasti setiap pertemuan melakar kenangan dan memori abadi yang tersendiri.

No comments: