Monday, June 16, 2008

Mengenang yang tiada...

Dilahir dan dibesarkan dalam keluarga sederhana yang perlu bekerja keras untuk mencari sesuap nasi, keluarga kami tidak pernah merayakan Hari Ibu atau Hari Bapa. Yang kami tahu ialah mak dan bapak bekerja keras hampir seumur hidupnya untuk membesar dan memberi pendidikan pada 12 orang anaknya.

Yang aku ingat setiapkali , bapak dapat duit menjual getah bapak tidak pernah lokek menghulur seberapa yang ada dalam poketnya untuk anak-anak. Sewaktu aku masih bersekolah rendah, aku cukup seronok bila almarhum bapak datang dengan basikal tuanya ke sekolah untuk mengambil 'report card', bagiku senyum bapak bila guru memuji pencapaian akademikku adalah cara aku 'membalas' jasanya. Waktu balik, aku akan menumpang di palang basikal tua dan masa tu bapak akan mengajak aku singgah di Pekan untuk membeli apa saja yang aku nak sebagai hadiah.

Almarhum bapak bersama salah seorang cucunya

Bulan Ramadan adalah bulan yang paling ditunggu-tunggu oleh bapak, bapak tidak pernah miss ke surau untuk bertarawih. Bisasanya bapak hanya menjamah air panas atau pengat dan terus mengayuh basikalnya ke surau untuk solat maghrib. Selesai tarawih baru bapak balik untuk makan nasi. Walaupun bapak tidak pernah menzahirkan ucapan sayang pada anak-anak, tapi kami dapat membaca betapa bapak amat menyayangi kami dengan caranya sendiri. Bapak paling gembira selepas balik dari mengerjakan haji pd tahun 1990. Seolah-olah lengkaplah sudah perjalanan hidupnya waktu itu. Selalu bila berkumpul dengan anak cucu, pengalaman pengalaman sewaktu menjadi tetamu Allah diulang-ulang tanpa jemu.

Bila mengenang almarhumah bapak, tidak lengkap rasanya tanpa menyebut almarhumah kakak ke-4 dalam keluarga kami. Almarhumah Kakak Saliha kembali kerahmatullah pada tahun 1998. Kak Saliha yang kami panggil kak Wok mempunyai 'sentuhan ajaib' dalam bidang masakan. Sehingga kini kami masih merindui air tangannya.

satu-satunya gambar ku bersama almarhumah kak Saliha semasa muda yang ada dalam simpanan

Kak wok adalah antara tokoh isteri/ibu mithali yang tidak pernah mendapat anugerah semasa hidupnya. Muga Allah memberi anugerah untukmu di syurga kakakku. Kak wok paling sabar antara adik beradik perempuan dalam keluarga. Dia sentiasa senyum dan tenang walaupun waktu itu dia disahkan mengidap lukemia.

Kini selepas 10 tahun pemergiannya, kak wok masih dirindui anak-anak, adik beradik dan semua yang mengenalinya. Semuga Allah mengampuni dan memberikan rahmatNya pada almarhum bapak dan almarhumah kak wok. Ameen Ya Rab'l alameen.

No comments: