Sunday, August 31, 2008

Juadah Merdeka...

Hari ini ialah hari hormon serba tak kena, dari bangun tidur...moody semacam. kessian suamiku yang tak berdosa pun jadi mangsa...Cuba untuk tidak melayan perasaan yang tak berapa betul, aku gagah juga berkemas untuk menyambut ketibaan tetamu agung, Ramadhan Al Mubarak. Cuci langsir, kemaskan bilik tetamu, buang sawang-sawang di syiling dan kipas. Siap menyapu dan mop lantai dah hampir pukul 11, ingatkan malas nak masak, nak beli je kat kedai...baru nak buka mulut kat mak, mak dah sound " Beli ayam Su, separuh buat tomyam makan tengahari, separuh lagi masak kicap untuk sahur malam nanti.."

Emak...emak dari dulu lagi memang ayam masak kicap cukup sinonim sebagai hidangan keluarga kami bersahur. Dari zaman abang-abang aku dulu kena kejar ayam sendiri sampailah zaman ayam tunjuk je kat pasar...Alamak kena masak jugak aku ni...tapi bila kufikir-fikir semula, dulu masa kami kecik-kecik, sebut je nak makan apa mak pasti usahakan dan siapkan atas meja.

Lalu berangkatlah hamba pacal yang hina ini ke kedai untuk membeli bahan-bahan buat tomyam. Serai tak payah beli...tumbuh subur depan rumah, entahlah hubby kata ramadahan ni nak buka bazaar ramadhan nak jual serai dengan pucuk asing-asing...(hehehe)

Masak tomyam ni antara menu yg paling senang tapi balance diet. Maklumlah semua ada dalam tu, protein, sayur, kuah, herba...lately ni aku masak tomyam lebih suka guna daun ketumbar berbanding daun limau purut, lebih marvellous aromanya. Alhamdulilah, apa lagi yang lebih membahgiakan dari buat mak gembira di hari merdeka, entah tahun depan dapat ke lagi aku buatkan mak tomyam merdeka, Wallahualam.

Yang kat bawah ni pulak menu sepanjang minggu lepas, sebab tinggal berdua je ngan mak, menu pun ikut tekakaku dengan mak lah. Pengat pisang dengan sagu rendang tu nak meraikan daun pandan yang di bawa balik dari kampung. Bahulu gulung tu tak buat, lebih kenduri kak sam bawak, potong untuk minum petang semalam. kerisi masak kicap favourite teman..bubuh lada hitam lebih sikit, subhana-Allah...mujur esok start puasa, kolestrol! kolestrol!

No comments: