Friday, August 29, 2008

Semarak Ramadhan Al-Fatih...

Bukhari telah meletakkan dalam satu bab di dalam sahihnya, dpd ar-Rabi'e binti Muazwiz berkata:

"Kami semua berpuasa dan kami juga melatih anak-anak kami berpuasa. kami sediakan permainan daripada bulu untuk mereka. Apabila salah seorang daripada mereka ingin makan, kami berikan mainan itu sehingga tiba watu berbuka puasa."

Sebagai salah satu program keimanan dalam rangka melatih anak-anak berpuasa, aktiviti untuk menyemarakkan Ramadhan diatur untuk anak-anak al-Fatih. Petang tadi, semua anak-anak bergotong royong menghias tadika. Sengaja kami buat brain wash untuk beritahu anak-anak bahawa yang lebih layak disambut ialah Ramadhan. Kemas rumah macam nak sambut tetamu agung, memang hebat pun tetamu yg nak datang ni, bulan yg di dalamnya ada rahmat, keampunan dan pelepasan dari api neraka.

So we divided the children into two groups. Anak-anak 6 tahun diberi tanggungjawab mewarna banner dan anak-anak 4 & 5 tahun mewarna poster-poster berkaitan Ramadhan. Memang dah pesan awal-awal supaya bawa baju lama untuk painting. Berkat gotong royong dan kerja keras anak-anak, banner berjaya disiapkan dalam masa 45 minit sahaja. Seronok dan bangga anak -anak melihat hasil kerja mereka tergantung di pagar sekolah. I'm sure every child will proudly claim to their parents..."sayalah yang buat banner tu."

Inilah hasil kreativiti anak-anak al-Fatih dengan bantuan teacher-teacher.

As for 4 & 5 years old kids pulak, hasil kerja mereka cukup membanggakan. Semuanya berbakat mewarna. Mana taknya sampai terbaring-baring setiap kumpulan menyiapkan tugasan yang diberi. Walaupun masih muda mereka bijak bekerjasama dan berbahagi kerja antara ahli dalam kumpulan. team ni lagi hebat, dalam masa 45 minit mereka berjaya mewarna 14 poster bersaiz A3. Tahniah! Tahniah!...tepuk-tepuk-tepuk SEMANGAT!

Antara poster-poster hasil sentuhan anak-anak al-Fatih.

Dan seperti abang-abang dan kakak-kakak, poster poster yang telah bertandatangan nama mereka telah ditampal di dalam dan diluar sekolah. Selamat berpuasa anak-anak, ingat tau next week Chef kak Ina gantung periuk belanga tinggi-tinggi. No snacks, no Lunch, No tea, no curi-curi minum and makan.

No comments: