Hari ni rasa nak menulis tentang motor skill development pada anak-anak tadika. Sebelum menjadi guru tadika aku pun tak aware bahawa motor skill ni boleh dibentuk dan perlu dilatih, and I believe many parents out there juga tidak mempunyai pendidikan formal tentang motor skill development. Tentu ramai yang mempunyai persepsi bahawa kemahiran ini akan datang sendiri as children grows.
As kindy teacher, kami pun lebih kerap ditanya " Adakah anak saya pandai membaca" berbanding "Adakah anak saya pandai melompat, menulis atau menggunting". Motor Skill termasuk kemahiran gross dan fine motorskill. Tahukah anda.. bagi anak-anak berumur 4-6 tahun menulis, melukis atau mewarna adalah satu tugasan yang amat menyeksakan, menjemukan and to certain extent traumatic...
Masa balik kampung minggu lepas, aku observe bagaimana anak-anak saudaraku begitu bebas bermain dan explore things in natural ways. Very, very interesting, how every games turn out to be a good training to prepare the children for pre school. Walaupun secara logiknya mungkin kita tidak nampak kebaikan bila anak-anak bermain pasir, sebenarnya sand play memang telah diiktiraf as one of the best method untuk fine motor skill development. Bezanya di kampung, pasir free, kat bandar kami kena export pasir dan itupun terhad, dapat beli one pool sahaja. So parents, kalau tak nak beli pasir kat rumah, rajin-rajinlah bawa anak anda ke pantai.
One of the most important skill to develop in pre school children is coordination between hand-eyes. Again, aku seronok tengok anak-anak saudaraku yang masih kecil-kecil pun dah mula bermain lastik. Lastik is again very good for hand-eyes coordination. Lastik yang merupakan salah satu warisan tradisi Malaysia ini selain mencungkil kreativiti kerana mostly diperbuat dari bahan terpakai juga sangat mesra alam. So parents (Especially Ayah- ajaklah anak lelaki buat lastik..). Di bandar la ni jarang yang main lastik, so koordinasi tangan-mata kita boleh try cara lain seperti hockey..
Kanak-kanak berumur 4-6 tahun memang sangat aktif secara fizikal. Kalau tak physically and mentally fit, eloklah jangan jadi guru tadika...:-) Semua objek boleh menjadi permainan yang sangat menyeronokkan bagi mereka. As adult, kita selalu melihat sesuatu dari perspektif kita, contohnya last week anak-anak al-fatih main dengan buku library sampai bersepah dan ada yang koyak. kalau ikutkan panas hati memang rasa nak punish sebab memang dah jelas salah, tapi as teacher kena cool down dulu dan tanya ...rupanya mereka ni tengah buat dramatic play....mereka imitate teacher and students role. So adalah yg jadi teacher, ada yg jadi students. Kononnya tengah belajar membaca but being kids, ter'overdo' lah tu...
Soalan Ujian : Kalau mak bapak nampak anak-anak main bola durian macam adik kat bawah tu, lepas tu terluka kaki, menangis...agaknya apa reaksi pertama ibu bapa ? Marah anak atau marah durian atau marah ayahnya sebab tak jaga anak elok-elok ?
So morale of the story : Tugas orang dewasa adalah mendidik dan membimbing pada setiap waktu. Let the kids exlore and enjoy their childhood...Just make sure you are there to love them, to assist them and educate them in a correct manner. Walllahualam.
1 comment:
thanks for the info..sangat berharga...
Post a Comment