Tuesday, July 15, 2008

Nostalgia Musim Durian

Sewaktu balik kampung di Kulai, johor untuk meraikan walimah Zul dan Eja sabtu lepas kebetulan musim durian gugur. Aku dan adik beradik yang lain memang bertuah sebab dibesarkan dalam dusun durian. Terima kasih pada mak dan bapak yang telah bersusah payah meneroka dusun buah-buahan dan kami anak beranak yang menikmati hasilnya.

Rumah pusaka kami di Kampung Seri Paya memang menghijau dikelilingi pohon buah-buahan. Durian, rambutan , manggis, cempedak, sukon dan dukong. Dulu masa mak masih tinggal di kampung, setiap kali musim buah memang meriah anak-anak balik nak menjamah buah-buahan. Durian kampung memang marvellous, apatah lagi kalau makan beramai-ramai. Yang teruk tukang kopek lah, belum sempat menjamah, tangan-tangan liar dah menerpa nak berebutkan kucing tidur.

Dulu waktu aku masih tinggal dengan mak, bila musim durian sebelum azan subuh mak akan kejutkan aku untuk menemaninya cari durian. Dengan berbekalkan lampu picit 4 bateri kami mengharung sejuknya embun pagi dan rumput yang masih basah mencari durian untuk dikumpulkan sebelum diambil peraih. Pernah sekali waktu sedang membongkok mengutip durian, sebiji durian menghempap belakang badanku..fuhh ...berpinar dan bisa duri durian masih terasa setiapkali terkenang peristiwa itu.

Alhamdulillah, aku berkesempatan mengulangi detik-detik nostalgia itu ahad lepas. Bersama anak saudara ku Ilham Irshad, kami keluar mencari durian ketika matahari dah mula naik. Walaupun durian memang banyak dijual di merata tempat di Malaysia ni dengan berbagai spesis dan nama, tapi tak sama durian yang dikutip sendiri dan dibuka terus di bawah pokok. Makan durian dengan dikelilingi nyamuk-nyamuk yang mencari mangsa memang kenangan manis yang sehingga kini amat indah dan menyenangkan untuk diingati.

Abang-abang ku tentunya menyimpan kenangan tersendiri bila sebut nostalgia musim durian. yang aku ingat mereka ni amat nakal sewaktu sedang meningkat remaja. Kalau buah durian yang sedap, mereka akan 'mark' sebelum buah tu gugur. Abang-abangku akan memanjat pokok durian tersebut dan mengikat buah durian pada dahan. So everyday diaorang akan panjat dan check samada dah gugur ke belum sebab kalau jatuh nanti tak boleh guarantee depa yang dapat. Sekarang ni semua abang-abangku dah berkeluarga dan yang ironiknya anak-anak mereka tak ikut jejak ayah..anak lelaki sekarang panjat pokok pun tak berani...

Abang Saat (baju merah) dan Abang Rahim - dua hero panjat dan ikat durian kini tenang menimati saat pencennya...

Maybe durian di dusun rumah pusaka kami tidak sehebat D24 atau Musang King yang harganya mencecah RM 26 -RM 30 sekilo...:-) Tapi kami amat menghargai setiap titik keringat mak dan bapak yang tumpah untuk memberikan kami kenangan manis membesar di dalam dusun Raja Segala Buah. Honestly, sehingga umurku mencicah lebih 40 tahun aku tidak pernah membeli durian. Rasanya tak sama durian yang dibeli dengan durian dari kebun sendiri.

No comments: