Friday, August 29, 2008

Al-Fatih Kids Welcoming Ramadhan....

Hari ini ialah hari yang istimewa bagi Al-Fatih kids, tidak seperti Ramadhan tahun-tahun lepas, kali ini tazkirah Ramadhan disampaikan oleh Abang Fahmi dan Abang Mukhlas. Selalunya anak-anak tengok muka teacher perempuan je, kali ni bagi anak-anak tengok lelaki dan murrabi yang lebih hampir umur dengan mereka.

Abang Fahmi dan Abang Mukhlas ialah penuntut tahun akhir KUIS. A.Fahmi pernah jadi sukarelawan di Al-fatih, so kehadirannya tak asing pada anak-anak.

Seronok betul anak-anak dengar Tazkirah Ramadhan A.Fahmi yang penuh bersemangat. Selain tazkirah, penyampaian di selang-selikan dengan tayangan animasi pendek siri 'Upin dan Ipin' menyambut Ramadhan. Memang cute siri animasi tu, tak berkelip mata anak-anak tengok..very educational, teacher nor pun tak pernah tengok siri Upin dan Ipin nih, pernahlah dengar..tapi tak tahu kenapa tak pernah tengok.

Selain tazkirah, Abang Fahmi pandai mencuri hati adik-adik. Tak terasa 1 jam yang diperuntukkan dah berlalu. Selain kuiz, ada pulak tepuk-tepuk semangat dan tepuk-tepuk terima kasih untuk bagi adik-adik tak boring. Alhamdulillah, anak-anak boleh jawab semua soalan kuiz yg diberi dengan baik, memangpun anak-anak dah diajar niat puasa dan doa berbuka. Bila A.Fahmi tanya kenapa kita berpuasa ? Adik Syaurah jawab :"Supaya kita rasa orang kelaparan.." Adik Hakim jawab : "Sebab Allah suruh". Adik Nureen pulak jawab: "Sebab Puasa rukun Islam". Alhamdulillah sejuk perut Ibu dan Ayah....

Di akhir tazkirah dibuat sekali pelancaran Ramadhan Infaq Fund. Every year Al-Fatih akan lancarkan tabung dan anak-anak dididik untuk menyuburkan amalan bersedekah. Alhamdulillah, tadi kami rasa teruja betul sebab ada mak yang hantar nota, anaknya memang dah kumpul duit sendiri dalam tabung nak bagi kat orang miskin. Insya-Allah di penghujung Ramadhan kami akan bawa wakil anak-anak untuk menyerahkan sendiri kutipan tabung kepada yang memerlukan.

Rezeki anak-anak al-Fatih hari ni, rupa-rupanya hari lahir Faris dan Faidhi. Parents Faris & Faidhi kirim mee hoon goreng dan dua buku kek coklat untuk sarapan. Anak-anak ni memang tak jemu-jemu makan kek coklat, habis depa sapu dua-dua biji kek, siap bertambah-tambah.

Sebelum beredar Abang Fahmi sempat mengimamkan solat Tarawih dan Solat Witir anak-anak. Alhamdulillah, sejuk hati teacher tengok anak-anak al-Fatih dah boleh solat berjamaah dengan baik, "Ya-Allah, sesungguhnya perjalanan anak-anak ini masih panjang, berilah petunjuk ke jalan Mu, dekatkanlah hatinya kepada kebaikan, jauhkanlah hatinya daripada kejahatan dan terangilah hatinya dengan nur pancaran iman."

Terima kasih ya Abang Fahmi dan Abang Mukhlas, walaupun sedang menghadapi peperiksaan akhir, sanggup meluangkan masa untuk bermesra dengan adik-adik al-Fatih. Secara tak lansung anda berdua kini menjadi role model/mentor mereka. Adik-adik pun nampak seronok dengan kehadiran abang-abang mentor mereka. To Fahmi, Mukhlas and Nurun : Semuga berjaya dengan cemerlang ujian dunia dan akhirat.

Lepas ni anak-anak Al-Fatih tunggu pulak Pakcik mentor yang dah janji nak buat tazkirah elektrik ...

1 comment:

husna said...

alhamdulillah..best tengok budak-budak kat sini..saya selalu kagum kalu tengok orang yang melibatkan diri dalam kerjaya yang melibatkan kanak-kanak dan pendidikkan kanak-kanak..bagi saya..orang macam pn wati sangat laaa berjiwa penyayang. saya sendiri mengakui yang saya tak laa mempunyai jiwa yang besar macam tu..kalu budak tak buat perangai saya suka, kalu buat perangai..saya pon tak sabar..tapi saya sedang berusaha utk lebih bersabar bersama mereka..

good luck tuk pn wati..semoga kanak-kanak ini berjaya dalam hidup!