Tuesday, September 23, 2008

Bersamamu...anak-anak Al-Fatih prihatin

Hari ini 23 Ramadhan, dengan rasminya Tabung Infaq Ramadhan anak-anak Al-Fatih ditutup dan selepas ditotalkan, jumlahnya mencapai RM 800...ALLLAHUAKBAR! Tahniah anak-anak Al-Fatih yang dengan prihatinnya setiap hari membawa syiling dan RM untuk disumbangkan kepada Fakir miskin dan mereka yang memerlukan.

Seperti dijanjikan pada anak-anak ini, mereka sendiri yang akan menyampaikan sumbangan kepada keluarga yang terpilih. Destinasi pihatin pertama hari ini di Kajang. Kami mengunjungi kelurga Makcik Norsiah yang tinggal di Flat Citra, Taman Kajang Utama. Makcik Norsiah yang dipotong kakinya pada bulan April lepas kerana penyakit kencing manis begitu terharu apabila dimaklumkan yang duit sumbangan adalah dari anak-anak sendiri.

Makcik Norsiah yang tinggal di tingkat 4 kini terpaksa menyewa di ground floor kerana tidak mampu naik tangga ke rumahnya. Suami Makcik Norsiah hanya bekerja kilang dan mereka mempunyai 2 orang anak. yang sulung baru mula bekerja di Kilang dan yang ke-2 akan mendudukki PMR tahun ini. Waktu kami sampai, anak lelaki makcik Norsiah tidak ke sekolah kerana perlu menghantar ibunya ke hopsital kajang membuat pemeriksaan. Makcik Norsiah sedang memohon untuk mendapatkan kaki palsu yang berharga RM 8000. Terfikir dibenakku, itukah harga sebelah kaki manusia ?RM8000 ? Begitu besar nikmat Allah yang memberikan kita nikmat kaki..dengan percuma.

Macam-macam soalan yg ditanyakan anak-anak. Ada yang tanya kenapa dengan kaki nenek?, macamana nak mandi?, sakit lagi ke tak ?Makcik Norsiah begitu sabar melayani setiap soalan anak-anak. Selepas kira-kira 45 minit kami di sana, dan menyampaikan sedikit sumbangan, kami pun mohon diri untuk beredar.

Destinasi Prihatin ke-2 ialah di Kilang Papan Bangi. Tentu blogger harian kenapa pulak hantar sumbangan ke Kilang ? Kami dimaklumkan bahawa pondok pengawal di Kilang papan itu merupakan rumahku, syurgaku bagi sepasangan warga emas. Kedatangan kami disambut dengan gembira oleh Pakcik karim dan isterinya. Rumah yang layak dipanggil pondok itu lah yang menjadi tempat berteduh panas dan hujan Pakcik Karim dan isterinya sejak 40 tahun lalu. Pondok pengawal yang telah disambung untuk menjadi dapur itu adalah ihsan towkey kilang papan (Chinese) mengenang kan jasa Pakcik karim yg telah lebih 40 tahun bekerja disitu.

Berasal dari Melaka, Pakcik Karim mempunyai 2 orang anak yang juga hidup susah, jadi Pakcik Karim lebih rela menumpang di pondok pengawal yang telah menjadi syurganya selama ini. Walapun rumahnya jauh lebih kecil dari master bedroom rumah kebanyakan kita, Pakcik Karim begitu ceria dan seronok dengan kehadiran anak-anak. Beria-ia mempersilakan kami masuk ke dalam 'rumahnya', habis semua kerusi yang ada dikeluarkan nak memastikan tamunya selesa.

Bila anak-anak tanya kenapa rumah atuk kecil ? Pakcik Karim menjawab spontan, "Alhamdulillah setakat ini rezeki Allah bagi kat atuk, atuk redha..." Ada juga anak-anak tanya "Atuk balik kampung tak raya?. Jawapan Pakcik Karim "Atuk naik motor buruk je nak...tengoklah sampai mana motor atuk bawak nanti kat situlah atuk raya ..". Sewaktu anak-anak bersalaman untuk balik, Pakcik Karim dan isterinya bersungguh-sungguh berpesan anak-anak supaya belajar sungguh-sungguh ..."jangan jadi macam atuk.. "katanya

Kerana jam telah menunjukkan 11:30, kami terpaksa balik ke tadika, muga-muga anak-anak yang telah terbiasa dibesarkan dengan kemewahan dan serba kecukupan dapat belajar sesuatu dari perjalanan hari ini. bagi kami yang telah dewasa ini ia begitu menginsafkan. Apatah lagi di saat Ramadhan semakin hampir melabuhkan tirainya, kisah Makcik Norsiah dan Pakcik Karim adalah antara ribuan lagi kisah menyayat hati di luar sana yang menjadi ujian keperihatinan dan persaudaraan kita. Prihatinkah kita?

2 comments:

Fadzila said...

Tahniah to Al-Fatih....

jay said...

Tahniah. Anak-anak memang perlu di dedahkan perkara begini agar mereka tahu untuk berkongsi dengan orang lain. All the best.