Friday, September 19, 2008

Musafir Ramadhan...

Jumaat, 19 Ramadhan 1429H melakar kenangan tersendiri dalam sejarah. Hari ni kami bakal menerima tetamu dari Segamat, Johor. Hari ni Abang Surip (broher in law) suami almarhumah kak Salmah dan keluarga akan datang berbuka bersama kami.

Abang Surip datang bersama tiga anaknya, Nah and family, Mahani and family dan Jali. Sebab abang Surip and geng bertolak lewat dari Segamat so sampai just in time untuk berbuka puasa. Along (Fairuz) dan adiknya Malini yang datang dari Puchong dah sampai awal untuk join kami berbuka. Penuh restoran Phi-Phi dengan keluarga As-Sulaiman malam ni.

Lepas buka dan solat maghrib, kami berbondong-bondong pulak ke KLIA. Thanks Toksu yang jadi pemandu pelancung ke KLIA. Sebenarnya kedatangan keluarga Abang Surip kali ni nak menghantar cucu Abang Surip (anak sulung Mahani dan Mad) Nani Rahayu yang akan berangkat ke Birmingham, Uk untuk menyambung pengajian sarjana nya. Sementara menunggu Ayu check in, kami pun melepak-lepaklah kat KLIA tu, mujurlah pergi dah kenyang, takut betul tengok harga barangan yang dijual di airport tu. Sebotol air mineral yang biasa dijual dgn harga RM0.95 di luar, kat KLIA dah jadi RM 3.90 (exclusive of 5% tx govt.)

Lepas babak air mata dengan sanak sedara yang menghantar dan Ayu pun dah selamat boarding, kami pun beredar. Tapi acara untuk malam ni belum tamat. Knowing Abang Surip , aku btahu hubby supaya singgah di kedai Hj Tapah untuk acara mengeteh. Seronok betul Abang Surip dapat teh tarik dengan roti tempayan, yang lain-lain pun masa kat airport tadi nampak bukan main layu bila sampai kat Hj Tapah nampak cerah balik.

Macam-macam style, aku yang tak pernah makan roti pisang pun tergoda tengok si Alqy makan roti pisang..lepas pekena teh tarik, barulah kami beredar ke 3/5 untuk berehat. Sebab semua dah kepenatan, terus je acara cari bantal dan toto dimulakan.

As tuan rumah, aku tidur paling awal dan bangun pun kenalah paling awal. Pagi ni aku dah plan nak siapkan nasi lemak untuk tetamu. Rugi betul tak dapat snap gambar kami bersahur pagi tu, bukan main panjang bentang tikar kat lantai. Seronok tengok Jali makan bertambah dua tiga kali. Jali anak sedaraku yang masih membujang ni kata dah lama tak makan nasi panas masa bersahur. Hai Jali kenalah cari calon lebih intensif lepas ni, supaya ada orang masakkan nasi panas...

Esoknya lepas masing-masing bangun tidur, kami bersembang melepas rindu, maklumlah dah lama betul tak jumpa keluarga Abang Surip ni. Dalam pukul 12 tengahari mereka pun bertolak balik ke Johor. Sebelum balik Shah menyelongkar kereta mencari tiket tol yg hilang masa di plaza tol KLIA malam tadi, sebab nak cepat kenalah bayar RM 40++ sebab hilangkan tiket. Alhamdulillah jumpa, so bolehlah singgah di plaza Tol Nilai minta reimbursement buat bayar tol balik Johor.
Alahmdulillah, walaupun sekejap cuma , kesudian Abang Surip bersama anak dan cucu bermalam di rumah kami adalah penghormatan buat aku dan suami. Awal Nov nanti anak Mahani ada konvo di GMI, Bangi, so nak datang tidur sini, silakan....Paksu dan Maksu memang always welcome tetamu kat rumah kami ni. Mudah-mudahan bertambah tambah rahmat dengan kehadiran tetamu.

Untuk cucuku Nani Rahayu: Toksu berdua mendoakan kesejahteraan Ayu di rantau orang..Selamat meneruskan Perjuangan.

No comments: