Wednesday, September 17, 2008

IFTAR Ramadhan...7

Pada peringkat umurku sekarang, aku menyakini bahawa tiada jalan pintas untuk mencapai silaturrahim. Ianya ibarat sebuah kisah percintaan yang memerlukan dua pihak untuk menjayakannya. Iftar kami hari ini lebih dari sekadar sebuah iftar biasa ...hari ini iftar kami iftar silaturrahim. Sewaktu menerima sms dari Nawal (hubby's sister), naluri untuk berbuka bersama di rumahnya di TTDI Jaya, Shah Alam lebih dari sekadar memenuhi undangan berbuka puasa tapi juga menyantuni nilai persaudaraan.

Walaupun fitrah Ramadhan itu dalam keadaan biasa membataskan aktiviti ziarah, tapi aku dan hubby mengambil kesempatan ini untuk melebarkan sayap persaudaraan kurniaan Illahi. W/pun bukan yang pertama, alhamdulillah kami sampai awal di rumah Nawal. Master Chef (Kak Izar, my dearest sister in law yg tinggal di Tanjung Malim) dah beat kami untuk jadi tetamu merangkap co-host yg terawal sampai .

Kak Izar dah masak siap-siap dari rumah dan bawa ke rumah Nawal untuk dikorbankan. So aktiviti petang tu lebih kepada menyiapkan aksessori mee rebus. chef undangan dapatlah menyumbangkan puding sagu untuk tambahan pemanis mulut.

Iftar jamaie dengan saudara mara is always my favourite. Apatah lagi aku memang datang dari keluarga besar yang rajin makan ramai-ramai. Lagi tak cukup lagi sedap makan. Memang tak sama nikmatnya dengan makan di hotel walaupun lauk melimpah ruah.

Seronok betul tengok masing-masing bersilang tangan nak merasai kelazatan mee rebus kak Izar. Nasi dengan tomyam yg tuan rumah sediakan dah tak ada orang pandang dah. Walaupun sebelum tu hubby menyakat orang Jawa berbuka makan nasi (aku dan suami berkahwin silang bangsa, JJ vs MP (Jawa Johor dengan Melayu Perak..) tapi malam ni JJ pun tak sentuh nasi sebab dah terkena badi mee rebus Tg Malim.
Lepas solat maghrib berjamaah, kami pun duduklah catching up (my hubby terminolgy for this activity) sambil menyambung jejak iftar yg berbaki tadi. Bertambah meriah bila Azrul (anak sulung kak Izar) & Wife datang bersama anak sulungnya yang juga cucu sulung kak Izar. Hai betuahnya jadi Opah dan Wan muda-muda ni . Masih kuat nak dukung cucu.

Penutup malam ni kami dihidangkan pulak dengan cempedak Kerling yang Kak Izar bawa tu belum campur lagi tat nanas pra- Raya yang Nawal hidang, aduh...agaknya perut pun menjerit..mana nak taruh ni..akhirnya kami pun minta diri nak balik sebab perjuangan masih panjang. Sebelum balik BSP, kami hantar anak buah hubby balik ke UM, PJ. Walaupun malam tu kami mujahadah solat tarawih sebab kepenatan dan kekenyangan, namun demi sebuah rahmat persaudaran, given a chance...we'll do it again ..insya-Allah.

No comments: