Monday, September 1, 2008

IFTAR Ramadhan...

Dulu-dulu hari pertama Ramadhan ialah hari yang paling ditunggu-tunggu, sebab ini adalah antara masa di mana almost seluruh ahli keluarga besar As-sulaiman akan berusaha untuk berkumpul dan beriftar bersama. Msa tulah berbagai jenis juadah akan terhidang di atas lantai.. (mana muat meja dah masa tu...at least 30 orang berkumpul...)

Tapi kini ..ialah ibarat iklan kat TV tu... zaman dah berubah, dunia dah makin maju. Arus perubahan itu telah tanpa dirancang turut menukar banyak gaya hidup keluarga kami. Ramadhan 1429Hijrah melakar sejarah bagiku kerana inilah kali pertama aku akan menyambut Ramadhan berdua dengan mak jauh dari kampung halaman dan saudara mara..

Alhamdulillah, bertepatan dengan ucapan Ramadhan Kareem (generous Ramadhan), kami mendapat khabar gembira bahawa Intan dan Sal akan datang untuk berbuka bersama kami. Jadi 1st Ramadhan kami tidaklah sepi lagi, untuk tidak menghampakan hajat mak, ku masakkan ayam masak kicap as-Sulaiman style, muga-muga dapat mengubat sedikit kerinduan mak pada kampung halaman dan rumah pusaka yang ditinggalkan.

Terima kasih Sal dan Intan yang sudi bertamu, mudah-mudahan kegembiraan dan rahmat yang dibawa tetamu akan lebih menyerikan Ramadhan di rumah kami.

No comments: