Tuesday, September 9, 2008

Projek IFTAR Putra Terrace 3/5...

Alhamdulillah benar janji Allah bahawa Ramadhan ini Allah janjikan rahmat pada permulaanya, keampunan pada pertengahannya dan pembebasan dari api neraka pada penghujungnya. Di bulan Ramadhan ini kita akan dapat melihat umat Islam mengerumuni masjid dan surau seperti kelkatu menghurungi lampu di waktu hujan, usai hujan, maka kelkatu juga hilang entah ke mana. Mudah-mudahan kita umat Islam tidak jadi kelkatu...

Bulan Ogos 2004, dengan rasminya aku dan suami berdaftar sebagai warga putra Terrace 3/5. Alhamdulillah suasana kejiranan di sini cukup kondusif. Majoriti warga 3/5 adalah pemilik rumah, walaupun ada yang menyewa dan bertukar ganti namun keharmonian kejiranan ini cukup menyenangkan.

Hari ini kami berkumpul di rumah Norizah untuk bergotong royong memasak juadah berbuka dan moreh untuk dihantar ke surau As-Syakirin berhampiran Putra Terrace. Dalam mesyuarat sebelum ni dah dipersetujui kutipan dana akan dibuat dari seluruh warga muslim Jalan 3/5 dan kaum Ibu diberi tanggungjawab menyediakan menu mengikut giliran.

Hari ni 9 Ramadhan, giliran 3/5 siapkan juadah iftar. Lepas balik Tadika tengahari tadi, aku terus je ke rumah Nor untuk membantu setakat yg mampu. Nor memang chef kat jalan 3/5, dibantu oleh assistant chef (Kak Yati). Teman tolong-tolong kacau senduk dalam periuk bolehlah. Menu kali ni pulut kuning dengan kari daging.

Seronok betul dapat bergotong royong kali ni, sebab kami pun dah lama tak berkumpul. Habis semua topik kita cover sekali..special betul kaum wanita ni, boleh buat 2-3 kerja dalam 1 masa, sambil bersembang, sambil masak kari, sambil kukus pulut, sambil buat packaging. Siap packing 150 pulut kuning dah dekat pukul 6:45, nampaknya tak sempatlah aku masak hari ni, terpaksa SOS kat suami minta ihsan beli juadah berbuka di Bazar Ramadhan. Giliran kali ni sebab weekdays, kami masak yg sederhana berat je...dengarnya sekali lagi giliran weekend bolehlah masak resepi special.

So there goes my siang of the 9th Ramadhan, mudah-mudahan amal yang sekelumit ini diterima Allah sebagai amal solih.

No comments: