Sunday, September 21, 2008

IFTAR Ramadhan...9

Dalam sibuk-sibuk maksu bergotong royong memasak kat rumah jiran, kat rumah no.5, anak-anak buahku pandai-pandai membawa diri. Hari ni kak In, suaminya (Adi) and my handsome grandson, Haris yang tinggal di puncak Jalil datang untuk join kami berbuka puasa. Chef Lynn hari ni masak mee rebus. Awal pagi tadi lepas ke kedai dan beli bahan mentah maksu terus serah senduk pada Lynn. Maksu kalau Lynn ada memang tak risau, insya-Allah beres.

Bila maksu balik hampir pukul 7 tadi, semua dah siap terhidang atas tikar. Alhamdulillah, murahnya rezeki orang berpuasa, hari ni kami iftar dengan mee rebus dan nasi tomato. Terima kasihlah anak-anak buah ku yang sporting, minta maaf lah tetamu pulak kena masak. inilah hikmah Ramadhan, semua berebut-rebut nak beramal. Masing-masing nak merebut ganjaran pahala menyediakan makanan berbuka untuk orang yang puasa.

Lepas maghrib, Kak In dan Lynn dah bersiap-siap nak balik untuk meneruskan perjuangan masing-masing. Tak puas rasanya dapat sembang kejap aje, tu pun dah berlarut-larut sampai ke kereta sambung lagi, takpe, Insya-Allah kita jumpa lagi syawal nanti di kampung.

1 comment:

Ir AF Kassim said...

How to cover or make-up for the missed iftar 8th and 9th ??
Its OK, tak de rezeki, nak buat camne kan?
Ar-rizk min-Allah ...