Friday, September 12, 2008

Ramadhan Race....

Hari ni buka puasa sorang-sorang, mula-mula ingat nak berbuka puasa di surau As-Syakirin je, everyday memang ada juadah berbuka disediakan ihsan warga Melati dan Putra Terrace. Tapi bila singgah kedai tengahari tadi teringin pulak nak makan kuew tiow goreng dan sotong tempura.

Tengah goreng tempura, Ina datang hantar cendol Seri Menanti...Alhamdulillah, murah betul rezeki orang puasa ni, complete lah hidangan buka puasa 12 Ramadhan ku, ada kurma, ada cendol, ada pisang jiran depan bagi, ada kuew tiow dan sotong tempura.

Sejak Ramadhan ni aku bergilir-gilir solat tarawih antara KUIS dan Surau As-Syakirin. Hari ni rasa nak solat tarawih di masjid al-Azhar KUIS, maybe sebab weekend tak berapa ramai student, so cuma tinggal 3 saff saja, tak meriah macam biasa. Hari ni pergi dengan teacher Yan, memang I make a point to jemput and hantar dia dari rumah sewanya. Bila dah jadi majikan ni kenalah lebih prihatin.

Teringat kata-kata Helina masa kami lunch di UNIKEB, dia memang strict bab solat staff. Kalau ada staff yang tak solat, dia akan tegur dan ingatkan, jika tak berubah selepas beberapa kali peringatan akan diterminate. Sebab Helina kata "Saya tak nak rezeki yang saya dapat tak berkat sebab ada staff yang tak solat..." Masya-Allah berani dan tegas betul pendirian Helina ttg bab solat ni. Kena belajar dari dia, no wonder perniagaan mereka begitu cepat berkembang...

Diam tak diam dah 12 Ramadhan. Kena buat mutabaah amal ni. Takut leka dengan dunia, tak sedar dunia meninggalkan kita. Bila tengok checklist mutabaah amal terasa betapa jauhnya aku tertinggal dalam mencari rahmat dan keampunan Allah. Tadarus masih jauh dari target, liatnya nak bangun Qiamulail, sedekah ku ...cukupkah apa yang telah ku infaq kan selama ini ? Hadith 40 belum hafal, buku-buku Fiqah tak buka lagi...ish takut nak menyebut yang lainnya...

Ya Allah, bantulah hambamu ini, berikan kekuatan dan istiqomah kepadaku, aku mahu menjalani 20 malam terakhir Ramadhan ini lebih baik dari Ramadhan sebelumnya Ya Allah. Ameen.

No comments: